Kasvipohjainen liha on elintarvikesektorin nopeimmin kasvavia markkinoita. Yksi alan suomalainen menestystarina on Meeat, jonka synnyintarinassa Korkian konsultoinnilla oli ilo ja kunnia olla mukana.
Meeatin tarina alkoi talvella 2020, jolloin liha-alan yritys Pouttu antoi Korkialle toimeksiannon toteuttaa kattava kasvipohjaisten lihatuotteiden markkina-analyysi. Selvityksessä kartoitettiin kasvilihamarkkinoiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Selvityksen pohjalta Korkia auttoi Pouttua harkitsemaan erilaisia strategisia lähestymiskulmia toiminnan kasvattamiseksi ja kansainvälisille markkinoille etenemiseksi. Korkian analyysin ja suositusten tukemana Poutun omistajat tekivät päätöksen eriyttää kasvilihaliiketoiminta omaksi yhtiökseen ja rakentaa kokonaan uusi kansainvälisyyteen tähtäävä brändi. Näin syntyi Meeat.
Eriyttämisen jälkeen Korkian asiantuntijat tukivat Meeatin johtoa kattavan liiketoimintasuunnitelman rakentamisessa ja auttoivat sen pohjalta hakemaan ulkopuolisia sijoittajia mukaan kasvusuunnitelman toteuttamiseen. Korkia auttoi rakentamaan niin yhtiön strategiaa, liiketoimintamallia, talousmallinnuksia kuin viestintääkin. Lisäksi Korkia fasilitoi kansainvälistä sijoittajakierrosta ja tuotti keskeiset sijoittajamateriaalit.
Liha raaka-aineena on Meeatille luonnollisesti tuttu 25 vuoden kokemuksella alalta. Meeat pyrkiikin valmistamaan täysin lihaa emuloivia tuotteita, jotka makunsa, tuoksunsa, tekstuurinsa ja rakenteensa puolesta olisivat hädin tuskin eroteltavissa lihasta. Jotta kasvipohjainen liha saadaan jäljittelemään aidon lihan ominaisuuksia, on mentävä syvälle ruokakemiaan. Kasviproteiinituotteiden kehitys edellyttää siis tieteellistä otetta ruoantuotantoon. Suomessa on paljon hyvää alan tutkimus- ja kehitysosaamista, joten Meeatin rinnalle löytyisi varmasti muitakin suomalaisia elintarviketeollisuuden tulevaisuuden supertähtiä.
Konsultoinnin tiimille oli ilo olla mukana tukemassa Meeatin menestyksekästä alkutaivalta. Heti ensimmäisen vuoden aikana yhtiö keräsi 8 miljoonan rahoituksen ja saavutti markkinajohtajuuden Suomessa. Hankkeen myötä tiimi sai kerrytettyä arvokasta asiantuntemusta nopeasti kehittyvän kasvilihamarkkinan globaalista kehityksestä. Tämän lisäksi projekti mahdollisti syväsukelluksen suomalaisen osaamisen kansainvälisen brändäyksen teemaan.
Tavoitteena kestävä kasvu uudella liiketoiminnalla? – Näin me sen teemme
Meeat-hankkeen kautta syntyi konkreettinen malli uuden liiketoiminnan rakentamiselle, jota hyödynnetään edelleen uutta ja kestävää kasvua hakevien asiakkaiden kanssa. Työ lähtee liikkeelle perusteellisesta markkina-analyysistä, jonka pohjalta asiakas saa selkeän tilannekuvan markkinoista ja kilpailutilanteesta. Tämän pohjalta arvioidaan erilaisia etenemisvaihtoehtoja sekä strategisia valintoja.
Näitä erilaisia vaihtoehtoja punnittaessa Korkian konsultit tuovat syväasiantuntijuuteensa nojalla rohkeasti omat näkemyksensä esille. Korkian analyysi ja suositukset olivatkin keskeinen osa Poutun omistajien päätöstä eriyttää kasvilihaliiketoiminta omaksi yhtiökseen ja rakentaa kokonaan uusi kansainvälisyyteen tähtäävä brändi.
Kun strategiset valinnat on tehty, luodaan ydinliiketoiminnasta eriytetylle uudelle liiketoiminnalle konkreettinen kasvusuunnitelma. Tarjoamme strategista osaamistaan sekä resurssejamme myös sijoituskierroksen toteutukseen ja olemme tukena kasvusuunnitelman käytäntöön viemisessä.