Kesäkuussa käynnistyi mielenkiintoinen hanke yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Sen tavoitteena oli tarkastella nykyisiä toimintamalleja, joilla kaupunki houkuttelee ulkomaisia yrityksiä, investointeja, vierailijoita ja osaamista Helsinkiin. Tavoitteena oli tunnistaa nykyisen mallin vahvuuksia ja kehityskohteita, ja luoda niiden pohjalta toimintamalli mahdollistamaan toivottu kasvuloikka kansainvälisessä houkuttelevuudessa.

”Projekti oli inspiroiva haaste – miten luoda jotain innovatiivista niin, että se pohjaa organisaatioista jo löytyviin vahvuuksiin, mutta mahdollistaa jonkun täysin uudenlaisen tekemisen tulevaisuudessa. Hankkeesta haluttiin myös laajasti henkilöstöä osallistava. Tartuimme tietysti tähän haasteeseen korkialaiseen tyyliin paras mahdollinen lopputulos mielessämme”, projektipäällikkö Siiri Somerkero kertoo.

Projekti pohjautui laajaan osallistamiseen kansainvälisen tunnettuuden, kilpailukyvyn ja vetovoiman rakentamiseen liittyvien toimintojen parissa, ja Korkian laatima ehdotus valmistui lokakuussa 2020. Hankkeeseen linkittyivät erityisesti pääkaupunkiseudulle investointeja houkuttelevan Helsinki Business Hubin sekä Helsingin kaupunkimarkkinoinnista vastaavan Helsinki Marketingin toiminnot. Helsingin kaupunki oli aiemmin samana vuonna tehnyt päätöksen ostaa Helsinki Business Hubin toiminnot, mikä toimi lähtölaukauksena uuden toimintamallin luomistarpeelle.

”Hyvin nopeasti projektin käynnistymisen jälkeen oli selvää, että erityisesti näissä kahdessa organisaatiossa on valtavasti asiantuntemusta ja osaamista kunkin omaan ydintoimintaan liittyen – mutta myös paljon näkemyksiä siitä, miten kokonaisuus voisi toimia vielä paremmin yhteen koko Helsingin parhaaksi. Meidän roolimme oli jalostaa näistä näkemyksistä eheä kokonaisuus, joka ei rikkoisi mitään toimivaa, vaan pikemminkin ratkoisi nykytilan keskeisiä haasteita”, Siiri Somerkero kertoo.

”Helsingin luontaiset vahvuudet ovat sen juuri sopivassa koossa, ilmastoratkaisuissa ja sijainnissa Euroopan ja Aasian välimaastossa.”

Hankkeen lopputuloksena syntyi ehdotus uudesta yhtiöstä, joka keskittyisi Helsingin myyntiin ja markkinointiin – eli brändin ja tunnettuuden rakentamiseen, investointien houkutteluun, kaupunkimarkkinointiin sekä eri ulkomaisten kohderyhmien houkutteluun koko toimintaa koskevien, kaupunkistrategiasta kumpuavien tavoitteiden pohjalta. Tämän lisäksi toimintamalliehdotuksessa korostetaan kunkin kohderyhmän palvelupolkujen ja niihin linkittyvien verkostojen kokonaiskoordinaatiota yhteisten tavoitteiden mukaisesti.

Korkian ehdotus ja työskentely sai kiitosta myös asiakkaalta

”Korkian tiimin kanssa oli helppo työskennellä, ja pystyimme luottamaan hankkeen etenemiseen aikataulussa muuttuvista tilanteista huolimatta. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön, sekä lopulliseen ehdotukseen, jonka pohjalta olemme päässeet tehokkaasti päässeet työstämään asiaa edelleen”, kommentoi hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, kaupungin yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti.

”Tämä hanke on ollut Korkialle erittäin mielekäs ja kiinnostava. Toimintamallilla pyritään mahdollistamaan minkä vain strategian menestyksekäs toteuttaminen. Helsingin luontaiset vahvuudet ovat sen juuri sopivassa koossa, ilmastoratkaisuissa ja sijainnissa Euroopan ja Aasian välimaastossa. Uskomme, että luotu toimintamalli mahdollistaa näiden hyötyjen lunastamisen parhaalla mahdollisella tavalla”, lopettaa Korkian Martti Malmivirta.

Lukuvinkkejä

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Yhteydenotto

Saammeko lähettää sinulle kuulumisia?

Emme spämmää. Lähetämme sinulle 1-2 kuukauden välein mm. sijoitustiimimme kattavan markkinakatsauksen, asiantuntijoidemme sekä vieraskynien kommentteja ajankohtaisesta teemoista sekä Korkian kuulumisia. Voit perua tilauksen koska tahansa.