Teknologiateollisuuden Sähköinen liikenne -toimialaryhmä julkaisi tuoreimman Suomen sähköisen liikenteen markkinakehitystä käsittelevän ensimmäisen kvartaalin tilannekatsauksensa. Katsaus kokoaa yhteen Suomen sähköisen liikenteen viimeisimmät muutokset niin autojen rekisteröintien, latausinfran kehityksen kuin alan ammattilaisten näkemysten saralta.

Kyseessä on vallan mainio kattaus tietoa tulevaisuuden liikenteen markkinasta! Tilannekatsauksen tärkeimmät nostot liittyvät sähköisen autokannan merkittävään kasvuun, latauspistetuen tärkeyteen sekä mallivalikoiman merkitykseen.

1. Ladattavien ajoneuvojen kanta kasvussa

Suomen ladattavien ajoneuvojen kanta kasvoi Q1/2018 – Q1/2019 välillä 110 %. Suurin osa kasvusta tuli ladattavien hybridien puolelta, joita tuotiin merkittävä määrä maahan käytettynä, yli 2500 kpl 2018 aikana ja lähes 1200 Q1/2019 aikana. Ladattavien hybridien tarjonta on nykyisellään kattavaa ja malleja on tarjolla A ja B segmenttejä lukuun ottamatta kaikissa ajoneuvoluokissa. Ladattavat hybridit ovat Suomessa valta-asemassa muodostaen yli 80 % koko kannasta, kun taas globaalisti PHEV-mallit ovat vähemmistössä 40 % osuudella.

2. Kasvava kanta vaatii mittavia latauspisteinvestointeja

Vuodelle 2030 Suomen ladattavien ajoneuvojen kannan tavoitteeksi ja mahdolliseksi kooksi on eri lähteistä riippuen esitetty 800 000 (Ilmastopaneeli) – 580 000 (Autoala) kpl. Yli puolen miljoonan auton kanta vaatii mittavia latauspisteinvestointeja, joiden avulla varmistetaan sähköisen liikenteen kestävyys, edullisuus ja kyky tukea suomalaista vientiosaamista. Osa älykkään latausinfran rakentamiseen aiemmin kohdennetuista tuista loppuu pian eikä Suomessa ole varauduttu riittävän hyvin 2020 – 2023 tapahtuvaan liikenteen merkittävään sähköistymiseen. Kansainvälisten kokemusten valossa älykkään latausinfran tukeminen on sähköisen liikenteen edistämisen tärkein tukikeino.

3. Sähköisten ajoneuvojen mallitarjonta nelinkertaistuu 2018 -> 2020

Sähköautojen ja ladattavien hybridien mallitarjonta kasvaa merkittävästi seuraavan 18 kk aikana tuoden kustannustehokkaat sähköiset ajoneuvot yhä useamman kuluttajan ja yrityksen ulottuville. Tähän saakka Suomessa saatavilla olevan mallitarjonnan rajallisuus on hidastanut autokannan kasvua, mutta asia korjaantuu 2019 alkaen. Valmistajien julkistusten mukaan sähköisten mallien mallitarjonta on lähes nelinkertainen 2020 vuoden 2018 tilanteeseen nähden. Autojen rajallinen tuotanto hidastaa mallien toimitusta Suomeen ja siirtää ensirekisteröintejä jopa kuudella kuukaudella auton tilauksesta.

 

Korkia on Sähköinen liikenne -toimialaryhmän pitkäaikainen yhteistyökumppani ja tukee sähköisen liikenteen kehitystä Suomessa. Korkia koordinoi yritysten investointitukea sähköautojen latauspisteille.

Lisätietoja sähköisen liikenteen tilanteesta löytyy Teknologiateollisuuden julkaisemasta raportista.

Lukuvinkkejä

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Yhteydenotto

Saammeko lähettää sinulle kuulumisia?

Emme spämmää. Lähetämme sinulle 1-2 kuukauden välein mm. sijoitustiimimme kattavan markkinakatsauksen, asiantuntijoidemme sekä vieraskynien kommentteja ajankohtaisesta teemoista sekä Korkian kuulumisia. Voit perua tilauksen koska tahansa.