Portfolioyhtiömme Norsepower on tänään ilmoittanut asentaneensa onnistuneesti kaksi 30 metriä korkeaa roottoripurjetta Maersk Pelican -öljytankkerille. Alus valmistautuu lähipäivinä maailman ensimmäisenä tankkerina roottoripurjeavusteiselle merimatkalle. Roottoripurjeiden tavoitteena on alentaa tankkerin polttoaineen kulutusta ja päästöjä noin 7-10 % hyödyntämällä roottoripurjeiden tuottamaa aputyöntövoimaa.
“Tämä on ainutlaatuinen projekti tankkeriliiketoiminnassa ja uskomme, että roottoripurjeteknologian käyttäminen tankkialuksissa voi olla toimialamme seuraava merkittävä teknologinen kehitysaskel. Roottoripurjeteknologia auttaa toimialaamme alentamaan kustannustasoaan ja lisäksi se mahdollistaa ympäristövaikutuksiemme vähentämisen”, toteaa Maersk Tankers -yhtiön teknologiajohtaja Tommy Thomassen.

”Maailman suurimpien koskaan rakennettujen roottoripurjeiden valmistaminen ja asentaminen Maersk-varustamon tankkerille yhteistyössä muiden merkittävien kumppaniemme kanssa osoittaa, että teknologiallemme on kysyntää”, toteaa Norsepowerin toimitusjohtaja Tuomas Riski.
“Maersk Pelican -asennuksen jälkeen maailmassa on nyt yhteensä kolme alusta, jotka hyödyntävät Norsepowerin roottoripurjeteknologiaa. Jokainen näistä referenssikohteista edustaa omanlaistaan alustyyppiä ja operointikohdetta, mikä osoittaa että roottoripurjeita voidaan hyödyntää laivaliikenteessä monipuolisesti”, Tuomas jatkaa.
Aikaisemmin keväällä M/S Viking Grace alkoi hyödyntämään Norsepowerin mekaanista roottoripurjetta ensimmäisenä matkustaja-aluksena maailmassa. Tuulen voiman hyödyntäminen roottoripurjeen avulla vähentää aluksen päästöjä tuuliolosuhteista riippuen jopa 900 tonnia vuodessa.