Viking Linen uusi laiva käyttää energiaa 15 prosenttia vähemmän kuin vanha vastaava. Uuden aluksen katolle rakennetaan Norsepowerin roottoripurjeet.
Norsepower on suomalainen kasvuyritys, joka sai elokuussa 2,6 miljoonaa euroa rahoitusta kehittääkseen maailman suurimman roottoripurjeen. Norsepowerin roottoripurje on modernisoitu versio Flettner-roottorista, joka käyttää Magnus-ilmiötä tuulen muuntamisessa aluksen työntövoimaksi. Vastaava ilmiö selittää nostovoiman lentokoneen siivessä.
Nyt varustamoyhtiö Viking Linen uuden matkustaja-aluksen katolle on tarkoitus pystyttää roottoripurjeet vähentämään polttoaineen kulutusta.
Nyt varustamoyhtiö Viking Linen uuden matkustaja-aluksen katolle on tarkoitus pystyttää roottoripurjeet vähentämään polttoaineen kulutusta.
Viking Line on 23.11.2016 tehnyt aiesopimuksen uudesta aluksesta kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industryn kanssa. Jos aiesopimus toteutuu, uusi laiva luovutetaan Viking Linelle keväällä 2020. Laivan katolle rakennetaan 24 metriä korkeat roottoripurjeet, jotka perustuvat Norsepowerin teknologiaan.
Norsepower aloitti toimintansa Korkia Consultingin siipien suojissa. Lisäksi Korkia on yksi yhtiön sijoittajista. Muita sijoittajia ovat mm. Lifeline Ventures, Finnvera, Wate ja VNT Management.